پکیج افزونه وردپرس - صدها افزونه پرمیوم و راستچین (اورجینال) را با یک صدم قیمت سایر مارکت‌ها دانلود کنید... دیجیتس - دکان - یوست - رنک مث و...

آموزش آماده سازی محیط سند Word برای تایپ پایان نامه در 7 گام | طرح اولیه ورد و استایل (Document Style)

طرح اولیه ورد یعنی چه ؟!

خیلی تازه کارها شروع می کنند به تایپ نامه یا پایان نامه، با خودشان فکر می کنند که متن را با سایز 14 و تیتر را با سایز 18 می زنیم، بعد وسط کار یک تیتر را می بینید که با سایز 17 زده‌اند و سند آن‌ها بی نظم است. حالا فکر کنید در حال تایپ پایان نامه هستید و قلم عنوان را اشتباه انتخاب کردید، آیا اصلاح 1000 عنوان کار آسانی است؟ قطعا خیر، اینجا است که طرح اولیه ورد یا همان آماده سازی محیط سند ورد به کمک شما می آید، چون در صورت انجام اصولی آن، در کمتر از یک دقیقه فرمت تیترها را اصلاح می‌کنید.

طرح اولیه ورد یعنی استفاده صحیح از Style

چرا بجای تنظیم طرح اولیه (style) از تنظیمات فونت استفاده نکنیم؟

استفاده از قابلیت استایل در ورد برای تنظیم فونت، به علت دلایل زیر بر استفاده از تنظیم فونت ارجحیت دارد:

  • انعطاف پذیری بیشتر: استفاده از استایل به شما اجازه می‌دهد تا فونت، سایز، رنگ و سایر ویژگی‌های فونت را به صورت یکجا تغییر دهید. این به شما امکان می‌دهد تنظیمات فونت را با یک کلیک تغییر دهید و از آن در اسناد مختلف استفاده کنید.
  • زمان صرفه جویی: با استفاده از استایل، می‌توانید از تنظیم مجدد فونت برای هر بخش یا پاراگراف خاص خودداری کنید. این باعث ذخیره زمان می‌شود و تغییرات فونت در کل سند به سرعت قابل انجام است.
  • یکنواختی: با استفاده از استایل، می‌توانید تمام قسمت‌های مختلف سند را با فونت یکسانی طراحی کنید، که به نتیجه‌ای یکنواخت و حرفه‌ای منتهی می‌شود. این قابلیت می‌تواند برای ایجاد سبک‌ها و قالب‌های مشخص در اسناد کاربردی باشد.
  • به روز رسانی آسان: اگر نیاز به تغییراتی در سبک و فونت‌ها دارید، با استفاده از استایل‌ها می‌توانید تغییرات را در یک جا اعمال کنید و تمامی قسمت‌های سند بروزرسانی شوند.
    بلادرنگ برای تغییرات بعدی: با استفاده از استایل‌ها، می‌توانید سبک‌های مشخصی را برای استفاده آینده تعیین کنید. در صورتی که در آینده نیاز به تغییرات فونت یا سبک دیگری داشتید، به جای تغییر فونت تک به تک، فقط کافیست استایل مربوطه را به روز رسانی کنید.

مراحل آماده سازی طرح اولیه ورد برای تایپ پایان نامه (تنظیم style پایان نامه در ورد)

آموزش آماده سازی طرح اولیه ورد برای پایان نامه

  1. ابتدا یک یا چند کلمه تایپ کلید و بعد آن را انتخاب کنید.
  2. حال در قسمت فونت کلیک کنید و نام فونت مورد نظر را انتخاب کنید. معمولا برای نامه از فونت B Nazanin استفاده می شود.
  3. در قسمت سایز ، سایز متن عمومی نامه را انتخاب کنید. معمولا سایز 14 برای تایپ متن مناسب است.
  4. بر روی گزینه Justify کلیک کنید.
  5. گزینه اول (Justify) رانتخاب کنید. (این کار باعث می شود که انتهای خطوط منظم و تا پایان خط تنظیم شده باشد.)
  6. حال در قسمت Style بر روی گزینه Normal راست کلیک کنید.
  7. گزینه Update Normal to Match Selection کلیک کنید.

مراحل آماده سازی محیط سند ورد (طرح اولیه ورد) برای تایپ پایان نامه یا مقاله

کلیه مراحل مانند تایپ نامه را انجام می دهید ، فقط باید با توجه به عمق تیترهای مطلب باید Styleهای Heading1 , Heading2,… را نیز تعریف کنید. برای این کار ابتدا برای Heading1 یک متن با فونت مربوط به تیتر یک ایجاد می کنید و سپس آن را انتخاب می کنید و در قسمت Style بر روی Heading1 راست کلیک کنید و گزینه Update Heading1 To Match Selection را انتخاب کنید. حال سایز را دو عدد کمتر کنید و همین کار را برای Heading2 انجام دهید.

در متون فارسی معمولا از فرمت بندی B Zar 18 Bold برای تیتر 1 ، سایز 16 تیتر 2 و سایز 15 تیتر 3 استفاده می شود ، این گزینه ها کاملا به سلیقه شما بستگی دارد.

استفاده از Styleهای Heading سبب می شود که در انتهای ایجاد مقاله به راحتی فهرست مطالب را با یک کلیک ایجاد کنیم.

برای استفاده از هر Style کافی است که متن مورد نظر را انتخاب کنید و سپس بر روی Style مورد نظر کلیک کنید.

تا اینجا خیلی خلاصه آماده سازی اولیه را توضیح دادیم ، لکن به صورت مفصل در فصل طراحی (Design) باقی موارد توضیح داده می شود.

معمولا مارجین­های  پیش فرض Word برای اکثر کارهای تایپی مناسب است، لکن در فصل مربوط به تب Layout شیوه اصلاح مارجین ، انتخاب سایز کاغذ ، جهت کاغذ و … توضیح داده خواهد شد.

فیلم آموزشی این مقاله در دوره آموزش ICDL 2022 موجود است.

 

منابع:

○ تجربیات شخصی

مایکروسافت

 

 

آموزش ICDL – گواهینامه بین المللی کاربری کامپیوتر با یادگیری 7 مهارت اساسی

با دوره آموزش ICDL در 12 ساعت مبانی IT ، ویندوز 11 ، اینترنت و مهندسی جستجو، آفیس 2021 (ورد، اکسل، پاورپوینت و اکسس) را یادبگیر و گواهینامه دریافت کن. فیلم 2 دقیقه‌ای زیر را ببین تا بیشتر با دوره آموزش ICDL و کاربرد آن آشنا بشی



محصولات

اخبار و مقالات آموزشی

محمد رضا صفرنواده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

99٪ 499,000تومان
ناموجود
1,990,000تومان
299,000تومان
20٪ 199,000تومان
499,000تومان
199,000تومان
199,000تومان
199,000تومان
199,000تومان
99,000تومان
55٪ 148,500تومان
سبد خرید